tiistai 14. huhtikuuta 2015

Matkapäiväkirja videona

Otettiin ystävän kanssa videoita vähän niin kuin matkapäiväkirjan muodossa reissun aikana. Se oli hyvä idea, koska en varmasti enää muistaisi kaikkia yksityiskohtia reissusta. Nyt muistan, kun katson videoita. Suosittelen siis ehdottomasti kaikille valokuvien lisäksi ottamaan videoita.

Otin itselleni myös muutamia fiilistelyvideoita. Laitan ne työkoneelle ja aion tehdä parin minuutin rentoutumisharjoituksia näiden videoiden avulla. Niistä kuulee meren aallot ja tuulen vireen. Silloin muistaa Gili Airin rannan, kuuman hiekan ja lämpimän tunteen iholla. Varmasti rentoutuu ja saa hyvän olon koko kroppaan. Varsinkin päähän. Siitä on mukava jatkaa työpäivää.

Laitan tähän yhden videon, jonka avulla myös te voitte pitää pienen tauon töissä tai vaikka kotona. Laittaa silmät kiinni ja siirtyä hetkeksi Indonesian auringon alle.

maanantai 13. huhtikuuta 2015

Viikon positiiviset

“It’s a helluva start, being able to recognize what makes you happy.”
Lucille Ball

lauantai 4. huhtikuuta 2015

Veden alla

Vesi täällä Gili Airilla on ihan älyttömän lämmintä. Merivesi siis. Me mentiin tänään snorklaamaan ja olipa miellyttävä hetki, kun syvemmällä vesi oli hieman viileämpää. Ei sillä, että olisin kyllästynyt lämpöön, mutta oli vain kiva, kun välillä sai itsensä viilennettyä.

Uinnin jälkeen ei ollutkaan kovin viileä olo sillä selkä oli palanut 50 suojakertoimisesta aurinkorasvasta huolimatta. Toivotaan, että sanonta tän päivän puna on huomisen bruna käy toteen ja huomenna selän punoitus on muisto vain. Haha, tuskinpa vain.

Ai niin! Siis päästiin snorklaamaan sen takia, että meidän rinkat saapuivat pitkältä matkaltaan tänään! Oli ihana saada kampa, omat läpyskät ja hattu <3

Mutta siis snorklaus. En ole koskaan missään kunnon vesissä snorklannut. Oli niin siistiä kokeilla sitä täällä. Ensin mentiin saaren pohjoispäätyyn, mutta siellä ei ollut mitään. Sitten mentiin itäpuolelle ja siellä nähtiin erilaisia kaloja ja merisiili. Yhtään kilpparia ei valitettavasti tullut vastaan, mutta mennään ensi viikolla jollekin kunnon snorklausretkelle. Ehkä sitten näkyisi.

Laitan tähän kuvia veden alta. Video täytyy lisätä myöhemmin. Nyt se ei valitettavasti onnistu.

torstai 2. huhtikuuta 2015

Sattumusten summa

Tuntuu, että on saanut taistella ennen reissua ja vielä reissussa ihan tarpeeksi. Ja loma on vasta alussa. Toivottavasti vastoinkäymiset loppuivat tähän.

Kovan tuulen vuoksi lentoja oli peruttu ympäri Eurooppaa. Meidän lento Lontooseen oli myöhässä pari tuntia ja myöhästyimme jatkolennolta. Meidät buukattiin seuraavaan koneeseen, joka meni Singaboren kautta Balille. Rinkat ei tietysti löytänyt perille, mutta sehän oli aivan odotettavissa moisten lentosekailujen jälkeen.

Teimme matkaa Balille kokonaisuudessaan 33 tuntia! Kun saavuimme Balin kentälle ja yritimme etsiä vähän virallisempaa taksia, ei siitä tullut mitään. Meitä seurattiin kuin hai laivaa hokien "taksi taksi" ja lopulta kyllästyttiin koko touhuun. Saatiin ihan ok tarjous joltain vanhemmalta mieheltä ja hän vei meidät Seranganin satamaan hotelliin.

Balin liikenne oli ihan hullua vielä kymmenen aikaan illalla. Siihen lisäksi pelko siitä, että mihin kuski meidät oikeasti vie, vei paljon mehuja. Onneksi päästiin kuitenkin turvallisesti hotellille ja hotellin johtaja lupasi varata meille seuraavaksi päiväksi speed boatin Gili Airille.

Kun saavuttiin Balille, oli niin pimeää ettei nähty mitään. Olikin mahtavaa herätä tänä aamuna auringon paisteeseen, kurkata ikkunasta ulos ja nähdä upeat merinäkymät.

Matkasimme Gili Airille Gili getawayn kautta. Olisikohan ollut Blue water Express sen botskin nimi. Otin kaksi eri pahoinvointilääkettä ennen matkaa ja pidin matkan ajan pahoinvointirannekkeita. Paha oli ei onneksi tullut, mutta matka-aika 2,5 h oli tarpeeksi. Varmasti seuraavan tunnin aikana olisin ollut pää ulkona veneen ikkunasta.

Kun pääsimme Airille, fiilis oli uskomaton! Kaikki matkan aikana olleet vastoinkäymiset oli unohtunut ja rentous valtasi mielen. Toki pientä kiristystä aiheutti se, että rinkat olivat edelleen Lontoossa ja saapuisivat vasta huomenna meille. Kun kentällä meille sanottiin, että rinkat ovat Singaporessa ja tulevat huomenna eli tänään. Mutta yllättäen niin ei käynytkään. Onneksi olin pakannut käsimatkatavaroihin mekon ja bikinit niin sai heti aamusta laittaa säähän sopivan vaatetuksen päälle.

Aurinko paistoi tänään melkein koko päivän ja voisin kuvitella, että varjossa oli se +30. Auringossa sitten tietysti paljon enemmän. Ihanaa! Tämä vilukissa kiittää jokaisesta hikipisarasta, joita täällä vuodatan.

Ostettiin lähikaupasta sandaalit, pesuaineita ja aurinkorasvaa (50+ kertoimella). Pärjätään niillä varmasti oikein mainiosti siihen asti, että rinkat saapuvat. Hinta esim. sandaleilla oli jotain alle euron. Eli ei juuri mitään.

Katotaan, mitä keksitään viikoksi tekemistä. Saari on pieni ja ihanan rauhallinen, mutta silti ihmeteltävää riittää joka mutkan takana.

sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Pakkausta ja päänvaivaa

Lähdetään Indonesiaan. Gili Airille. Siellähän on kesä, joten kesävaatteet vaan mukaan ja menoksi, eikös? No ei. Ihan ei pelkällä mekkojen pakkauksella selvitty.

Ensin otettiin selvää rokotuksista. Niistä oli joka puolella erilaista tietoa. Mitä rokotuksia tarvitsee tai ei tarvitse juuri Gilin saarilla, ei ole vieläkään oikein selvinnyt täysin. Mutta minulle lääkäri suositteli japanin aivokuumerokotusta, A- ja B-hepatiittia ja malarialääkitystä. Matkaseuralaiselleni lääkäri määräsi näiden lisäksi vielä lavantautilääkkeen. Minulle taas lääkäri sanoi, että en sitä tarvitse. "Hyvällä hygienialla pärjäät. Äläkä syö salaattia." Asia selvä. Katsotaan kuinka likan käy.

Seuraavaksi pähkäiltiin, miten päästään pienelle saarelle Balilta. Kävikin ilmi, että speed boatit eivät mene kuin aamupäivällä Gileille. Eli selvittelyjen jälkeen, päätimme ottaa hotellin ensimmäiselle illalle Balilta ja tehdä saman myös ennen paluumatkaa eli viimeiselle illalle. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja onhan se kiva nähdä vähän Baliakin.

Gileillä hotelli aiheutti myös pientä päänvaivaa. Otetaanko hotelli, jossa on suihkutilat ja WC osittain ulkona eikä mitään paikkaa, missä kuivattaa vaatteita. Vai hotelli, jossa suihkusta tulee kylmää suolavettä. Päädyimme ottamaan suolavedellä olevan hotellin. Jos koko ajan on +30 astetta, kyllä kylmän suihkun kestää. Ehkä se on jopa ihana juttu. Ehkä.

Pinterest on käynyt kuumana viimeiset viikot. Olen etsinyt vinkkejä ja postaillut kuvia. Olen myös hakenut inspiraatiota vedenalaisista kuvista, koska ostin matkaa varten Olympuksen TG-3-kameran. Olen myös lukenut paljon blogeja ja parhaimmat vinkit sain Matkakuume-blogin Gialta Instagramin kautta. Kiitos Gia niistä! Kannattaa muuten vilkaista tuo insta. Heillä on mahtavia kuvia!

Inspiraatiota ja säätämistä on ollut ihan viimeisiin päiviin asti. Toivon, että kuitenkin nyt olisi asiat kondiksessa ja paikanpäällä asiat sujuisi vähän vähemmällä säätämisellä. Kahdella vaihdolla oleva lento saattaa silti tarjota yllätyksiä. Peukut pystyyn! Koitan postailla sieltä ja myös laittaa kuvia instan kautta. Tämän reissun virallinen hästäg on #bikinipalmubikinipalmu. Sillä löytää niin minun kuin matkaseurani kuvat.

torstai 26. maaliskuuta 2015

Huono ihminen

Huono ihminen olen minä. Taas jälleen pitää selitellä, miten on jäänyt kirjoittamatta. Ideoita olisi, aikaa ei. Uusi työ on vienyt posiitiivisessa mielessä mehut ja viikonloput ovat olleet täynnä kursseja ja muuttoja ja vaikka mitä!

Mutta ensi viikolla lähden lataamaan lisää mehuja kroppaani, josta työ voi ammentaa sitten lisää. Tiistaina on lento Balille ja sieltä menemme Gili air -saarelle. Olen niin haltioissani etten meinaa pysyä pöksyissäni!

Luvassa siis kuvamateriaalia ja varmasti myös videoita siitä, miten on hyvä ladata akkuja ja kerätä voimaa. Olisiko teillä jotain erikoistoiveita kuvien ja videoiden suhteen? Mitä haluatte tietää Gili air -saaresta?

Tämän kuvan siivittämänä ensi viikkoon!